افزایش نرخ ارز و توسعه صادرات؛ اصل اقتصادی که در ایران کار نکرد

برخی کشورها مانند چین توانسته‌اند با بالا بردن مصنوعی نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی، کالاهای داخلی خود را برای کشورهای خارجی ارزان‌تر کنند و از این مسیر صادرات را توسعه دهند.

کد خبر : 29846
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 30 دسامبر 2025 - 12:26

اما آیا این تجربه در ایران هم صادق است؟
تیمور رحمانی، اقتصاددان، در این‌باره می‌گوید: افزایش نرخ ارز در ایران همان‌طور که ناگوار است، بی‌خیر و برکت هم هست.
به گفته او، اینکه افزایش نرخ ارز می‌تواند صادرات را بالا ببرد، کم‌وبیش پذیرفته شده است، اما نباید بستر اقتصادی کشور را نادیده گرفت. 
این قاعده در اقتصادی عمل می‌کند که کنترل‌های شدید بر آن وجود نداشته باشد، نه اقتصادی مانند ایران که برای صادرات یا واردات بسیاری از اقلام با محدودیت‌های جدی مواجه است.
رحمانی تأکید می‌کند حتی در ایران هم افزایش نرخ ارز می‌تواند صادرات را بیشتر کند، اما این افزایش «بی‌خیر و برکت» است؛ چراکه در نبود رشد سرمایه‌گذاری، بهره‌وری و روابط مالی و تجاری گسترده با جهان، صادرات عمدتاً به سمت مواد خام، معدنی یا محصولات کشاورزی سوق پیدا می‌کند.

🚨 خبر جنجالی اخیر 💬 پربحث‌ترین مقاله اخیر

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.